Øjenopererede Linda lagde sit syn i hænderne på kollegerne

Linda

 

Da alderssynet ramte, byttede Linda Staudal sin rolle bag skranken hos EuroEyes ud med rollen som patient. I dag glæder hun sig derfor endnu mere over at kunne byde andre patienter velkommen til et bedre syn.

Lindas oplevelse med EuroEyes var en anden end de fleste andre patienters. Linda havde nemlig som kliniksekretær altid siddet på den anden side af skranken. Da hun selv blev ramt af alderssyn, lagde hun sit syn i hænderne på kollegerne.

– Overvejelsen om en øjenoperation begyndte allerede, da jeg startede hos EuroEyes i 2010. Her erfarede jeg jo, at der var en varig løsning på mit synsbesvær, og dagligt mødte jeg patienter, der var begejstrede over deres nye syn uden briller og linser,siger Linda.

Farvel til briller alle vegne

I starten var Lindas syn dog ikke så dårligt, at hun havde behov for at blive opereret. Linda fik derfor løbende tjekket synet for at vurdere udviklingen. I 2017 blev synsbesværet så omfattende, at optikerne hos EuroEyes anbefalede en trifokal linseoperation, så Linda kunne slippe for briller og linser.

– Jeg havde læsebriller alle vegne. I stuen, i køkkenet, i bilen, i tasken og på arbejdet, så jeg altid var sikker på at have et par ved hånden, jeg var endda begyndt at spise med briller på for at kunne se maden. Jeg skulle konstant fiske efter brillerne – fx i supermarkedet, når jeg havde brug for at læse varedeklarationer,udtaler Linda.

Linda har altid haft et godt syn på lang afstand, men det snigende alderssyn blev også en udfordring i forhold til hendes hobby.

Jeg kører motorcykel, og jeg kunne ikke længere se, hvad der stod på gps’en, siger Linda.

En operation, der giver tryghed til patienterne

I december 2017 lagde Linda derfor sit syn i hænderne på sine kolleger, der skulle stå for operationen. Operationen varede ca. 45 minutter, og allerede et par timer efter var Lindas syn godt.

– I kraft af mit job har jeg mødt mange patienter i vores klinikker. Det er fantastisk at opleve patienterne så glade efter deres operationer – og jeg forstår nu hvorfor, forklarer Linda.

Linseoperationen har ikke blot forsynet Linda med et fantastisk syn, erfaringen som patient hjælper også Linda i sit arbejde.

– Det er rart for patienterne at tale med en, der selv har gennemgået en øjenoperation. Der er mange overvejelser før en øjenoperation, det skaber derfor en rar tryghed at kunne tale med en, der på egen krop har gennemgået en behandling, forklarer Linda.

Jeg forstår nu begejstringen ved et brillefrit syn

Inden operationen blev Linda, som enhver anden patient, grundigt orienteret om operationen og dens bivirkninger, bl.a. fænomenet halos, der er ringe om skarpt lys, f.eks. billygter. I dag nyder Linda at være fri for briller og linser og lever fint med denne bivirkning.

– Man vænner sig hurtigt til halos, og gevinsten ved et ellers fantastisk syn opvejer bestemt denne bivirkning, fortæller Linda.

– Efter operationen kan jeg ikke lade være med at drille mine bekendte med, at der altså findes en løsning, når de brokker sig over deres synsbesvær, griner Linda.

Lindas kæreste har også gennemgået en øjenoperation hos EuroEyes, og sammen nyder de nu deres nye gode syn.

 

Se flere patientberetninger her